Našem gradu preti veliki problem
Jedan od najčešćih problema sa kojima se gradovi u ekspanziji najviše sreću jeste saobraćaj i sa njime dostupnost mesta za parking.
U Sremskoj Mitrovici taj problem nije toliko istaknut osim u gradskom jezgru gde teško možete da nađete parking u toku radnog vremena. Međutim ako se ovaj ne obrati pažnja na vreme, kasnije može da bude mnogo teže i skuplje za rešavanje problema parking prostora ili protoka saobraćaja.
Kružni tokovi kojih ima dosta u gradu uglavnom su bili dobro rešenje umesto postavljanja semaforske regulacije i obezbedila protok saobraćaja ali pretnja i dalje ostaje. Gradsko jezgro uvek mora da se rasterećuje iznova i iznova. Decentralizacija i proširenje centra mora da se odvija kako se ne bi sve gužvalo na mali prostor.
Saobraćajne gužve su rak svakog grada
Jedan problema može da se primeti u toku letnjih dana kada je gradska plaža aktuelna. Parking mesta skoro da nigde nema. I ako ga nađete to će se destiti posle izvesnog vremena. Takođe građani koji žive u naselju Dekanske Bašte su već više puta negodovali usled gužvanja automobila, na mestima gde su predviđena za parkiranje vozila stanara zgrade. Da, svesni smo svi da je to javna svojina. I da niko ne polaže prava na neko parking mesto ispred zgrade. Svako može da ga koristi, ali sa ljudske strane to je ujedno problem za ljude koji ovde žive. Neko za to mari, neko ne, ali uglavnom mare oni koji tu žive i koji imaju problem. Ne mare oni koji su tu došli i doneli problem (bili toga svesni ili ne) jer njima to nije problem nego uspeh.
Sledeća potencijalna likacija je kod gradske bolnice. Iako ispred i oko bolnice postoji parking prostor predviđen za parkiranje pacijenata, to i dalje nije dovoljno. Dosta lekara se doveze svojim vozilom i zauzima mesto što znači da odmah ima manje parkinga za ljude koji dolaze po pomoć lekara.
Kratka analiza bolesti
Da bi stvar bila gora, u okolini bolnice se grade mnoge stambene zgrade sa 4 sprata. To je u proseku 30 stambenih jedinica po zgradi, stim da uvek nedostaje prostor za parkiranje vozila. Ako u svakoj zgradi jedna stambena jedina ima jedno vozilo, a često se desi da ima i po dva, to znači da je potrebno 30 parking mesta kako bi bilo dovoljno prostora za parkiranje. Dakle govorimo o slučaju samo o stanarima zgrade, bez obezbeđenog prostora za goste i posetioce.
Nisam gradjevinski inžinjer pa ne mogu tačno da kažem ali kao laik bih rekao da potencijal na tom potesu kod bolnice postoji mogućnost za izgradnjom oko 30 stambenih zgrada. To potencijalno znači da bi tu bilo potrebno izgraditi 900 parking mesta.
Ako ste kad bili u Novom Sadu u naselju Nova Detelinara, predvidjam da Sremsku Mitrovicu i taj deo čeka ista sudbina. Da se sat vremena vozimo u krug tražeći parking mesto i međukomšijski obračuni ko je na čije mesto stao. Dok se investitori sa ovom temom mnogo ne opterećuje nego zarad lične zarade prebacuju problem na grad. Ili možemo i drugačije reći da se grad dovoljno ne bavi ovom temom. Kako bi predupredio problem i naterao investitore da prave više parking prostora ili reše problem na drugačiji način. Npr izgradnjom parking hale na 4 sprata gde bi svako mogao da parkira svoje vozilo.
Primer rešenja koje sam video u Nemačkoj. Svaka stambena zgrada u podrumu ima izgrađene po jedan parking prostor za svaki stan. Dok se ispred zgrade nalaze parking mesta koja su previđena za goste i posetioce zgrade ili okoline. Svaki stanar ima karticu kojom otvara električna vrata i parkira se na svoje parking mesto u podrumu. Odakle ima direktan pristup zgradi i penje se u svoj stan.
Reši rebus
Evidentno je da bi aplikacija sličnog rešenja potencialno povećalo inicijalne troškove investitorima. Taj dodatni teret pretočili na buduće kupce kroz cenu kvadrata. Ali problem bi bio rešen i sami budući stanari bi imali veći komfor i bolje odnose sa komšijama.