Infrastruktura, Lični unos

Prijavi Problem – od ideje do realizacije!

By In

Dokaz da se upornost i trud uvek isplati. Možda ne kako smo mi to zamislili. Ali svaki napor uložen negde će se pre ili kasnije negde drugde nagraditi. Pre 14 dana navršilo se godinu dana od početka mog projekta pod nazivom api-project-418835346416. Da… znam… čaroban naziv 🙂

Put od hiljadu milja…

Sve je zaista počelo od mog nezadovoljstva načinom prijavljivanja komunalnih problema. Ovde razbijena sijalica, tamo staklo, ovde rupa itsl. Jedan od boljih apsurda bio je kada sam pitao Vodovod zašto ne radi izvor na pijaci.

Iako je odgovor bio prilično apsurdan, nije bio netačan. Oni nisu zaduženi za to. I tu sam video glavni problem. Otaljavanje. Nema nadzora. Nema motiva da se ide korak dalje i kaže „nismo mi nadležni ali jesu ti i ti“.

Ali zaista izvor problema je bio što sam ja poslao pitanje na pogrešnu adresu. Ali koja je prava? I kako da znam da je prava? Tu sam indetifikovao problem koji sam sa ovim projektom pokušao da rešim. Centralizovani sistem za prijavu problema.

Na jedno mesto idu sve prijave a sa tog jednog mesta idu dole odgovarajućim službama. Kasnije sam saznao da se skoro svim problemima bavi samo jedna uprava i par službi, uglavnom Komunalna.

Prijavi Problem v 1.0

No, počinje projekat Prijavi Problem v 1.0. U početku je bila samo jedna forma a ideja mi je bila da napravim aplikaciju koju ću ja samo da koristim kako bih lakše slao prijave službama. Pa bi okosnica bila moja predpostavka kojoj službi pripada moja prijava.

Na primer ova kanta za smeće na spomen groblju bi išla sigurno Komunalnom, a ovaj srusen stubic koji sam prijavio vise puta bi isao Telekomu. Vodeći se tim raciom program bi trebao da radi na principu kada ja popunim formu i odaberem kategoriju problema, email sa sadržinom problema bi se automatski prosledio odgovarajućoj službi.

Time bih uštedeo vreme jer mi je do tada trebalo da se prosetam gradom, uslikam, dodjem kuci, prebacim slike na racunar, napisem mail ubacim slike, nadjem mail kome treba da se posalje i posaljem u nadi da ce mi odgovoriti.

Lizalice na trgu

Ovde počinje zaplet. Ako ste kad prolazili trgom Vojvođanskih brigrada mogli bi ste da vidi te davno posađenje „lizalice“ koje dosta dugo nisu funkcionisale sve.

Tu počinje dilema ko je zadužen za ovo.

Da li komunalno? Nisam siguran, oni su za čišćenje i ko zna šta još što ne zna. Nisu mi asocijacija za struju.

Da li elektro distribucija? Kakve veze oni imaju sa održavanjem grada, oni samo prodaju struju.

Da li direkcija za izgradnju grada? …

Komunalna inspekcija? …

Odustao sam tad vec od predpostavki i resio da tražim pomoc od PR službe grada da me upute na pravu adresu. Tih dana se formorala Gradska uprava za opšte i zajedničke poslove i ispostavilo se da su oni zaduženi za SVE.

To je bila prava adresa za sve moje prijave. Više njih sam i poslao. Sa druge strane su bili vrlo ljubazni ljudi koji su evidentirali moje prijave. Nakon razmenjenih par mailova sam im predložio da napravimo saradnju i da oni počnu da koriste moju (u to vreme nezavršenu) aplikaciju.

Tu mi se prvi put javio Miroslav Jokić za koga se ispostavilo da je načelnik te službe. Dogovorili smo sastanak iz kojeg mi je bilo jasno da će saradnja biti moguća. Sa tog sastanka sam otišao sa vrlo pozitivnim utiskom.

Bilo mi je drago da u gradskoj upravi ima ljudi koji prate tehnološka dostignuća i  žele da idu u korak sa njima.

Takođe mi je vrlo imponovalo što se prepoznao moj napor da svoju sredinu (grad) načinim boljim, lepšim i efikasnijim. Ispostavilo se da sam sa ovim projektom ubo u srž problema, jer sam kasnije na jednom od sastanaka od gradonačelnika Senadera čuo njegov utisak da dobija mnogo raznih prijava putem email-a i da on „glumi skretničara“ tim prijavama.

Tehnicki deo

One koje zanima sama aplikacija evo i nekih tehnickih podataka. Prijavi Problem je web aplikacija napisana u JavaScript jeziku koristeći Angular 7 framework. Za čuvanje podataka sam koristio Firebase i njihovu Real-Time Database.

Upis i čitanje podataka je vrlo brz pa je sam odziv aplikacije dosta brz. Implementiran je Service Worker pa je sama aplikacij zaista Progresivna Web Aplikacija, što je dalo dodatne mogućnosti za instalacijom na mobilne uređaje bez da je skidate sa Play Stora. Ali svakako sam napravio i verziju za Play Store ko više voli da instalira aplikacije odande. Do duše nije baš najsjajnija ali trenutno radim na ispravkama iste koristeći Ionic framework.

Trenutna statistika

Problem i odziv

Od početka sam bio svestan da aplikacija nece zaživet ako ne dobije odgovorajuću podršku od strane grada. Zato mi je izuzetno bilo drago kada sam video da su ozbiljni da projekat izguramo na pravi način.

U samoj upravi je jedna osoba postavljena i zadžena za obradu prijava. Marketing je urađen na bilbordima i displayima gde su oni postojali kao i na web stranici grada Sremska Mitrovica.

Takođe bih pomenuo da su na dan promocije bili i mnogi lokalni mediji,

Moj Grad Sremska Mitrovica koja je objavila ovaj post.

Gradska M Televizija je takodje prenela tu vest na svom youtube kanalu.

Ozon Radio je takođe objavio.

Vojvodina Press je imala svoju verziju.

A kako su je građani prihvatili možete pogledati ovu google analitiku

Od 1. Marta kada je zvanično pustena aplikacija u rad do danas. Interesovanje je kao i sve što je novo uvek veliko u početku, ali vremenom kako odmiče svodi se na u proseku 30 poseta svakodnevno od strane korisnika. Implementacijom još nekih sistema moguće je povećati posećenost i samu efikasnost. Ali o tome dugi put ili kada dodje vreme za to.

Prizme

Pogled kroz prizmu uvek iskrivi sliku. U zavisnosti kakva je prizma takva će vam biti i slika koju vidite.

Zaista sam hteo reći da sam nakon puštanja aplikacije dobio više pitanja tipa „Jesi i ti potpisao?“. Neki su izjavili kako je ovo još jedan pokušaj da se okrenemo jedni protiv drugih tako što ćemo da prijavljujemo jednu druge ili tako nešto. Drugi su bili skeptični da li je ovo pokušaj da se ukradu lični podaci građana…

Kada sam sam počeo projekat, verovao sam da će dobre i plemenite ideje naići na razumevanje kod isto takvih ljudi. Zato istini za volju moram da napomenem da me niko ni u jednom momentu nije pitao za političko mišljenje. Niko mi nije postavio ni jedan ultimatum. Od početka do kraja sam naišao na potpuno razmevanje i vrlo prijatne dijaloge u kojima smo dolazili do boljih rešenja.

Dobio sam i dosta pozitivnih komentara od svojih prijatelja i poznanika.

Nije bilo zavera da se ljudi međusobno prijavljuju ili posvađaju. Nema ni pomena da se ukradu informacije građanima.

Sve prijave možete da pogledate na ovoj adresi www.prijaviproblem.rs/pregled-prijava

Iako možete da vidite sve prijave, primetićete da nema podataka ko ih je prijavio, osim ako su to oni samo naglasili. Cilj je bio da se ljudi oslobode i da ne prezaju od biločega. Lične podatke mogu da vide 2 osobe a ja sam jedna od njih, a druga je osoba zadužena za obradu prijava.

Ovo je pre svega servis za sve naše građanje.

Ovo je alat da načinimo našu Sremsku Mitrovicu još lepšom i boljom.

Ovo je podizanje svesti građana da ne mogu službe da stignu na sve strane nego moramo i mi da učestvujemo i da skrenemo pažnju na probleme i damo predloge kako bi to moglo bolje.

Ovo je način za vašu inkluziju u javnom životu.

Ovo je način da više brinemo o svojoj životnoj sredini i da je bolje štitimo i ne damo drugima da je upropaštavaju.

Ovo je način da sutra imate pravo da oterate vandale kada budete videli da uništavaju javno dobra.

OVO JE MOJ NAČIN DA VAM SVIMA KAŽEM HVALA VAM MITROVČANI! PONOSAN SAM NA VAS!

Оставите одговор

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.