Koliko puta ste pomislili ili rekli nekom svom prijatelju, kako bi se požalite na stanje puteva?
Ali zaista koliko ste vi to puteva videli? Koja je ukupna dužina puteva u Srbiji? Kakvi su ti putevi, jel znate?
Verovatno ne, ne znam ni ja. Ima sigurno neko ko zna ali možda neće da podeli podatke jer se time izlaže “opasnosti”.
Stvari u svoje ruke
Nekako ne volim da me drže u mraku ali zato volim da imam podatke iz kojih mogu da se izvuku odredjeni zaključci. Makakvi oni bili i makome oni odgovarali ili ne. Lepota današnjeg vremena je u tome, što sa novim tehonogijama možete dosta toga sami da uradite.
Tako sam uz malo istrazivanja našao ovu divnu aplikaciju po imenu BumpRecorder.
Ranije sam imao ideju da napravim tako nesto, medjutim brat Japanac je već napravio. Obzirom da je OpenSource, ne vidim razlog da ne počnem da je koristim.
Sta je to i kako radi?
BumpRecorder je android aplikacija koja koristi senzor mobilnog telefona da prepozna stanje puta dok se vozite. Beleži vasu lokaciju koristeci GPS, i u koordinaciji sa senzorom, prilikom potresa belezi jačinu istih. Algoritam aplikacije kasnije konvertuje beleške i procenjuje kakva je kvalitet puta kojim ste prosli. Nakon sto zabeležite put potrebno je da uploadujete rezultate na njihov server koji će nakon obrade podataka prikazati putanje kojima ste se kretali i interpretirati potrese u kvalitet puta.
To na kraju izgleda ovako i možete pogledati na ovoj adresi:
Ovde sam izmapirao nesto više od 300km puta, ali neko ko je vise u kolima bi mogao i mnogo više da doprinese. Kao npr. taksisti uglavnom uđu i zađu u svaki kutak grada.
Šta su ove linije?
Linije na mapi predstavljaju put koji ima nedostatak. Tako plave nijanse predstavlju blaže nedostatke, zelena opet veće nedostatke pa sve do crvenih nijansi koje predstavljaju ozbiljne nedostatke.
Na samoj mapi mogu da se uoče nedostaci sa linijama koje su nacrtane mimo puta, a posledica su nedostatka visoke preciznosti samog GPS uređaja ili nedostatka satelita koji tačno određuju poziciju. Ali takvi nedostaci se mogu ispraviti prolaskom kroz ulicu više puta.
Zaista cilj i jeste da što više ljudi koristi. Jer ako ja sa svojim vozilom prodjem jednom, to jeste podataka ali se odnosi na određene uslove. Kvalitet vozila, brzina kretanja, kvalitet amortizera itd. Ali ako bi svi koristili ovaj program, svako sa svojim vozilom dobili bi prosečnu sliku stanja puta. Tako bi izbegli lažne pozitivne podatke koji bi se generisali od vozila koja su udobnija za vožnju i ne registruju nedostatke na putu jer su bolje amortizovani.
Zašto bih to radili?
Zašto ne bi?
Sve što je u mogućnosti građana da učini kako bi pomogao lokalnoj samoupravi je ujedno i njegova građanska obaveza. Niko drugi do nas građana neće voditi računa o našim putevima i našoj sredini do nas samih. I to je glavni razlog zasto bi trebalo da se ukljucite u ovo.
Vrlo je teško voditi računa o stanju puteva i njihovom kvalitetu. Ovako možemo izmapirati celu Srbiju i tražiti od nadležnih organa da se putevi dovedu u red. Nama kao gradjanima ne treba da bude bitno ko je na vlasti, ali nas vrlo tangira kada su putevi loši. Loš put je prvo nesiguran i mogu razne nesreće da se dogode, do toga da brže trošite svoje vozilo preko troškova održavanja, habanja guma felni itd.
Jedna od glavnih stvari je da na ovaj način može da se izvrši pritisak na bilokoju vlast. Mogu da vam pricaju na TV-u šta hoće, da prenose to na kojekakve medije, ali ako smo mi građani zajedno skupili podatke koji predstavljaju pravu sliku tih puteva, e onda nema načina da mogu da nas obmanjuju.
To je involviranost koja stara bolje danas i još bolje sutra.
To je involviranost koja od vas ne traži da se deklarišete bilokome, nego samo da budete iskreni prema sebi.
Ta involviranost vama daje pravo da tražite bolje uslove života u svom mestu.
Sa druge strane ako vlasti budu vodile računa o kvalitetu puteva, redovno ih održavali i popravljali, drugačiju sliku ćemo mi imati o njima i vodiće se više računa o tome šta mi građani tražimo, a ne šta je danas ili sutra populistička mera.